Udfases CHAdeMO-stikket på de europæiske hurtigladere?

Endnu inden EU havde lagt sig fast på hvilken bilteknologi, der skulle medvirke til at sænke CO2-niveauet fra vejtransporten, var der allerede flere bilmærker, der introducerede elbiler på det danske marked.

I Danmark og mange andre steder kører der derfor elbiler rundt med forskellige stiktyper til opladning af bilens batteri. Bilproducenterne monterede deres eget bud på et udtag til en stiktypestandard for hurtigladning. Det blev til de to, vi kender som CHAdeMO og CCS (Combined charging system). Først i oktober 2014 valgte EU CCS som den europæiske standard til hurtigladning. De stillede krav om, at ladestationerne opføres med minimum dette stik. Det er dermed ikke udelukket at nyopførte ladestationer kan opføres med både CCS- og CHAdeMO-stik. Elbilforeningen undersøger i denne artikel fremtiden for CHAdeMO-stikket.

Før sommeren 2018 kunne man i Rødekro i Sønderjylland besøge den første Ultra Fast Charger (UFC) på dansk grund. Den er etableret af IONITY. De vil kunne levere effekter op til 350 kW. På denne station og seks mere i Danmark i løbet af 2019, vil man kun kunne finde CCS-stikket. Elbilister med CHAdeMO-udtag vil skulle se sig om efter andre ladestationer.

IONITY har projekteret med i alt 400 i hele Europa. Stationerne bliver placeret i en kort distance fra motorvejene og forsyner på denne måde bilister fra begge retninger af motorvejen. Hver station vil tilbyde mange ladestik, som vi kender det fra Teslas ladestationer. Seks i Rødekro for eksempel.

Læs pressemeddelelse og følg med i udrulningen af Ionity-netværket.

E.ON og Clever planlægger fortsat med CHAdeMO-stik.

Også de to store danske ladeoperatører E.ON og Clever er i gang med at bygge ultrahurtige ladenetværk med effekter op til 350 kW. Den første fra Clever er under opførelse i Fredericia og vil tilbyde begge stiktyper. Det samme gør sig gældende for E.Ons projekterede europæiske ultrahurtige ladenetværk. Begge vedligeholder og opfører også fortsat producenten ABBs triple-stik-ladere, hvor vi finder CHAdeMO- og CCS-stik til DC-hurtigladning og Type 2-stikket til AC-hurtigladning til for eksempel Renault Zoe.

Elbilforeningen har spurgt de to ladeoperatører E.ON og Clever, hvad deres fremtidsplaner er for CHAdeMO-stikkene.

Henrik Skyggebjerg, communications & PA Manager fra Clever fortæller: “Overordnet set har vi i Clever ingen planer om at udfase CHAdeMO. Vi er en del af udviklingen og er i tæt dialog med bilmærker og udviklerne af ladeudstyr, så vi altid er på forkant. Dertil sætter vi altid brugeren i førersædet, og vi vil derfor løbende vurdere vores kunders behov og indrette vores investeringer på linje med dem. På stationer med ultrahurtigladestandere vil der også være CHAdeMO at finde, så ingen kører forgæves.”

Læs Clevers pressemeddelelse her og følg med i udrulningen:

Torben Fog, head of network and platform fra E.ON siger:

“Med hensyn til de almindelige triple chargers på 50 kW opsætter vi kun standere, som følger alle tre markedsstandarder – dvs. AC Type2, CCS og CHAdeMO.

Jeg vil gerne vente lidt med at udtale mig generelt om UFC (Ultra Fast Chargers) på grund af forskellige ting, som afhandles i skrivende stund. Men vores første installation, som snart er klar, er forberedt for CHAdeMO også”

Læs E.ONs pressemeddelelse her og følg med i udrulningen.

Disse elbilmodeller er bygget med CHAdeMO-udtag:

Første generation elbiler:

Disse elbiler vil i princippet sagtens kunne have et liv på det danske brugtmarked:

Trillingerne: Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn samt Kia Soul EV (til og med 2018 modeller) og alle Nissans elbilmodeller.

Nye elbiler:

Alle Nissans elbilmodeller, Mitsubishi Outlander.

Redaktionen har også talt med Erik Thrane fra ladeoperatøren Sperto. Sperto bygger dels eget ladenet og repræsentererdels den store europæiske ladeoperatør, Allego, i Danmark:

”For Spertos vedkommende vil vi primært satse på den europæiske standard, CCS. Det gælder i særdeleshed nu, hvor også Tesla har valgt CCS i Europa. Vi vil derfor undlade CHAdeMO-stik på nogle lokationer for at holde omkostningerne og dermed priserne nede. Men der vil så være et type 2-stik som alternativ. For Allegos vedkommende, så forventer vi at gå i gang med deres første Mega-E ultraladestationer i Danmark i 2019, hvor man kan lade med op til 350 kW på CCS. Der vil dog også være CHAdeMO-stik på alle stationer. Men som hos alle andre operatører vil det være færre stik og med en lavere effekt.

På 1-3 års sigt forventer jeg personligt, at alle nye biler i Europa kommer med CCS, og at udbygningen med CHAdeMO-standere stopper. Men de eksisterende standere bliver stående i mange år. Så man kan sove roligt om natten. Man kan stadig lade med CHAdeMo-stikket, man bliver ikke ladt i stikken”, siger Erik Thrane med et glimt i øjet.”

 

Kan en adapter være løsningen?

Kan man ikke bare udvikle et adapter-stik, der kan koble CCS-stikket sammen med CHAdeMO-udtaget? Det spørgsmål stillede vi FDELs tekniske ekspert, Hans Steffensen. “Det har altid været teknisk muligt at udvikle en adapter mellem de to, men inden for CCS-normen har det ikke været tilladt. Udfordringer er, at man forøger risiko for eksempel for brand betragteligt ved at indføje et mellemled”.

 

Ingen grund til bekymring.

Der er altså ingen grund til at frygte at CHAdeMO-stikket forsvinder fra de mange eksisterende hurtigladere i Europa. Til gengæld vil der næsten udelukkende komme ultrahurtige ladere med CCS-stik i den planlagte udbygning af Europas ladeinfrastruktur. På samme måde må det forventes, at alle fremtidige elbiler på det europæiske marked må komme med CCS som standard for hurtigladning. Det er sandsynligt, at udvalgte ladeoperatører opsætter enkelte knap så hurtige CHAdeMO-hurtigladere i nærheden af de nye ladestationer for at kunne servicere elbiler med CHAdeMO i mange år fremover.