Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Hvor stor skal min ...
 
Notifications
Clear all

Hvor stor skal min stikledningssikring være

3 Indlæg
3 Users
0 Likes
4,795 Antal kig
0
Topic starter

Hej
Jeg vil gerne have en elbil med type 1 ladekabel som er et-faset og maksimalt kan lade med 7,4 kw
I forvejen har jeg en varmepumpe på  12 kw, jeg har i dag talt med energiforsyningen, som fortæller at stikledningssikringen er på 25A. Clevers lader er trefaset med 16A og kan lade 11 kw.
Kan jeg få problemer med om stikledningssikringen er stor nok. De kunne oplyse at tykkelsen på stikledningen var ukendt..
Det skal bare være vejledende, for at finde ud af om jeg skal kontakte en elektriker.

3 Answers
0

Det helt kort svar er ja, du kan få problemer med stikledningssikringen  på 3x25A ved samtidig anvendelse af varmepumpe, bil lader og andet samtidigt forbrug. 

Du skal diskutere din installation og mulighederne med din elektriker. 

 

Der er så lige den krølle på historien at du ikke vil kunne lade direkte een fase med 7,4 kW (32A)  på en 25A stiklediningssikring  - dette vil kræve en fasefordeler/autotransformer der skal have en sikringsgruppe på mindste 3x16A.  

Hvis bilen har enfaset AC lader kan du i praksis lade een fase med 16A (3,6kW uanset at ladeboksen evt. kan levere 3 faset strøm) eller 7,4 kW (2x16A med fasefordeler).  På nogle installationer kan der laves en aftale om muligheden for at lade med een fase med 32A (7,4 kW) men det vil i dit tilfælde kræve en meget forøget(kostbar) stikledningssikring og tilpasning af din installation, hvis det i det taget er muligt på din lokation.        

Der er pt. (februar 2022) ikke så mange mulige leverandører af fasefordeler/autotransformer installationer.  

Afhængigt af hvordan varmepumpen er konfigureret og hvad du har af andet forbrug kan elektrikeren evt. lave en konfiguration med fordelt forbrug så du kan lade sikkert indenfor de 25A du har - eller evt. med opgradering til fx 35A, men det vil kræve at der opstilles regler for hvad der kan/må køre samtidigt og hvornår.  Så der vil være en prioritering/afvejning af hvordan dit forventede behov for varme og opladning vil komme til at se ud.    

 

 

0

Hej Caffes

Som HPA svarer ovenfor _kan_ du godt få problemer med Amperene, men det mest sandsynlige er, at du let kan undgå både problemer og udgifter til el-forstækning. 

Det tyder på at være enten en ældre eller mindre elbil, når den har Type1 stik. Hvis den både har lille batteri, og du har god tid til opladning derhjemme, bør du holde dig langt fra en transformer-løsning. Det eneste sted, du ikke har brug for den, er derhjemme. Så er den sparet 🙂

Type1 stikket er en-faset. Uden at kende din varmepumpe er den nok tre-faset. Varmepumper bruger ikke ret meget strøm, men det gør deres elpatron, så det er her, du skal være opmærksom.

Elektrikeren kan måske guide sig til at forbinde din elbilladers fase 1 (den din elbil bruger) til husets mindst belastede fase.

Du vil kunne lade elbil med 16A og køre varmepumpen samt alt andet forbrug helt normalt, så længe din varmepumpe ikke forlader sig på elpatronen.

PS: I mit tidligere hjem med jordvarme kunne jeg lade elbilen med 3 x 30A samt køre jordvarmen samtidig på vores 35A stikledning helt uden problemer. Det var dog yderst sjældent nødvendigt. Til daglig /natlig opladning var 10-13A standard for at skåne installationen og holde opladningen gående hele natten.

Skal det være en Clever ladeboks? Du bør være opmærksom på løsninger med lastbalancering, for så er du helt ude over alle problemer - også når du en dag får en kraftigere elbil (på besøg). DEFA laver bl.a. en ladeboks, som i "hCLU"-udgaven har strømsensorer på stikledningen ind, så den kan dæmpe ladestrømmen, når husets samlede forbrug kommer tæt på grænsen. Det er blot et eksempel, ikke en anbefaling. Der er mange andre.

Se i øvrigt også https://fdel.dk/vejledninger-til-etablering-af-ladeinfrastruktur/til-elektrikeren/

Dette indlæg blev modereret 2 år siden af Mads Aarup, medlem af bestyrelsen
0
Topic starter

Hej Mads

Tak for det. Bilen kommer nok til at være en Nissan Evalia med et 40 kw batteri.

Jeg vil gerne have Clever da vi har 5 ladestandere på arbejdet. Kan man programmet deres ladestandere så de tager hensyn til resten af husets strømforbrug. 

Del: