Værd at vide når du skal sydpå

Den første ferietur med elbilen er spændende. Meget kan lade sig gøre, og nogle ting kræver lidt planlægning.

Der sker meget, når man ser på kortet over ladestandere i Europa. I 2018 kom der fart på opladningerne, da flere operatører begyndte at åbne lokationer med lynladere. Her i 2021 er der mange lynladere langs de store veje i Europa, og antallet af elbiler er hastigt voksende.

Ladenetværket Ionity åbnede deres allerførste ladelokation i 2018. Kortet viser, at de i 2021 dækker Central- og Vesteuropa med lynladere.

 

Planlægning af turen

Bilernes navigationssystemer er i stigende grad intelligente med hensyn til planlægning af opladning. Nogle biler kan selv planlægge effektive ruter med opladning – og i andre biler skal man i højere grad selv planlægge ruten. 

Man skal være opmærksom på, at det ikke kan betale sig at vente på at lade bilen op til 100%, når man lader ved en hurtig- eller lynlader. Bilerne lader nemlig langsommere, når batteriet er ved at være fyldt, så som tommelfingerregel kan man gå efter at lade op til 80%, før man kører videre.

Tesla Superchargers dækker Central- og Vesteuropa. De grå prikker er kommende lokationer. Tesla Superchargers kan ikke benyttes af andre biler end Tesla.

 

Man skal også være opmærksom på at vælge ladere med den rigtige ladehastighed. Hvis bilen kan lade med 120 kW, er det jo ærgerligt at stoppe ved en 50 kW lader, hvis man gerne vil hurtigt videre.

Derudover kan det være en fordel at stoppe ved ladelokationer med flere ladere, da det minimerer risikoen for kø. 

Det anbefales at kigge på ruten hjemmefra, for eksempel med værktøjet “A Better Routeplanner”, https://abetterrouteplanner.com/ (fås også som app). Dette værktøj kan hjælpe med at lave en rute, hvor man vælger hurtige ladestandere med en stiktype, der passer til bilen.

En anden mulighed er at vælge et ladenetværk, som man gerne vil bruge, for eksempel Ionity, og så planlægge ruten ud fra kortene hos Ionity. 

Europæisk standard

Den europæiske standard for hurtigladning blev i 2014 fastsat til at være CCS, så alle de nye lynladenetværk har CCS-stik. Hvis man har en bil med en anden ladestandard, for eksempel CHAdeMO, skal man være ekstra omhyggelig i sin planlægning og søge efter ladelokationer med det rette stik.  

Ladebrikker

Det anbefales at medbringe en eller flere af ladebrikkerne Plugsurfing, Shell Recharge eller Maingau EinfachStromLaden. Man kan undersøge deres priser og standere i bestemte områder via deres websites eller apps og bestille, hvad der passer bedst. Det er bedst at have mindst en fysisk ladebrik med, for ellers får man problemer, hvis internetforbindelsen til laderen er nede eller hvis din smartphone ikke kan få internetforbindelse.

Hvis man gerne vil lade billigst muligt, kan man bruge lang tid på at studere forskellige muligheder, og der er ikke en enkelt optimal løsning. Bemærk dog at Maingau EinfachStromLaden er meget overskuelig, da de har fast pris på Ionity i Europa og derudover faste priser per land.  

På Fastned kan man registrere bilen ved første opladning med Fastneds app og hvis man vælger “Autocharge” kan man herefter starte opladning automatisk  på CCS hos Fastned. Det gør det nemt at bruge Fastned efter første besøg.

Tyskland

Der er ladestandere langs alle de store motorveje i Tyskland, selvom skiltningen er svingende. Det mest dækkende netværk er Ionity, men Fastned og Allego har også lynladere.

Elbiler skal have det grønne miljømærke for at køre i visse byer og et særligt blåt elbilmærke for at parkere ved visse standere. Læs mere her.

Frankrig

Frankrig har i mange år været en særlig udfordring for elbilister, men det er blevet meget bedre. Den særlige franske udfordring består i mange defekte ladere, fransktalende support og en forkærlighed for CHAdeMO-stik. Alt dette er løst med udrulning af ladere fra Ionity. Man kan i dag trygt køre gennem Frankrig i biler med CCS med lang rækkevidde – og med lidt mere planlægning kan man køre i Frankrig med mellemlang rækkevidde.

Holland

I Holland er det meget nemt at være turist, for der er mange elbiler og også mange ladere. Den dominerende operatør er Fastned, og der er også god dækning fra Ionity-netværket.

Østrig

Østrig har haft velfungerende hurtigladere i en del år. Der er blandt andet Smatrics og Ionity.

Bemærk at man skal købe en motorvejsvignette (mærkat til forruden) for at køre i Østrig – uanset bil. De kan købes ved tankstationer tæt på grænsen.

Ved betalingsveje er det flere steder gratis eller billigere at køre elbil. Det gælder blandt andet Großglockner Hochalpenstraße, hvor der også er flere gratis lademuligheder.

Opladning ved Großglockner, Østrig.

 

Italien

Italien har lidt andre ladenetværk end de andre af danskernes favoritdestinationer. Det er blandt andet ENEL X og ASPI (Autostrade per l’Italia). Derudover har Ionity ladelokationer, men ikke i stort antal. Da de italienske operatørers hjemmesider er lidt forvirrende, er det nok lettest at vælge sig en ladebrik, for eksempel Plugsurfing, og se på mulighederne i Plugsurfings app eller web site.

Opladning under opholdet

Det er ikke tilstrækkeligt kun at tænke på køreturen frem til feriedestinationen. Hvis man for eksempel skal køre til et feriehus i bjergene i Frankrig og vil køre på lokale ture i området, så skal man have styr på, om der er ladere i bjergene eller om man kan lade ved feriehuset, for de mange små ture bruger jo også strøm. Hvis man gerne vil bruge en mormorlader til at lade ved begrænset effekt, kan man spørge udlejer om mulighed for det. 

Bookingportaler som hotels.com og booking.com inkluderer mulighed for at søge efter om et overnatningssted har opladning for gæster. 

Fotos: Copyright Elbilforeningen FDEL

Ole tog med familien til Sydfrankrig i deres første elbil

Med elbil til Tyskland – blåt og grønt mærke

blaue E-Plakette til brug for kørsel i Tyskland

Ferietur til Østrig i elbil – 2018